Meer spierpijn in de hamstrings dan in de quadriceps?

Meer spierpijn in de hamstrings dan in de quadriceps?

Heb jij jezelf wel eens afgevraagd waarom je meestal meer spierpijn heb in je hamstrings dan in je quadriceps? Of waarom je vaker zware (high-bar/front) squats dan zware deadlifts kunt doen? We kennen ook allemaal de pijnen die we in de hamstrings hebben als we naar de wc moeten, na een zware been training. Ken je dit niet? Dan train je niet hard genoeg.

Spiervezel typering hamstrings en quadriceps

Het antwoord is eigenlijk heel eenvoudig, je quadriceps hebben meer slow-twitch karakteristieken vergeleken met onze fast twitch hamstrings. Spieren met een hoger percentage slow twitch spiervezels kunnen sneller herstellen dan spieren die grotendeels uit fast twitch spiervezels bestaan. Aan de andere kant kunnen de fast twitch spiervezels meer kracht produceren. Dus de hamstrings kunnen relatief meer kracht produceren dan de quadriceps. Vandaar dat ervaren lifters de deadlift meestal maar hoogstens 1 keer per week op het schema hebben staan (mits ze maximaal gaan natuurlijk) en de squat minstens 2 keer per week. Sterker nog, maar één keer per week een stimulus voor de quadriceps wordt als zeldzaam beschouwd. Dus de hogere krachtinspanning die geleverd kan worden zorgt voor meer vermoeidheid en een langer herstel. Ik zeg niet dat zware squat sets niet belastend zijn, sterker nog die zijn heel belastend, echter kunnen we hier wel sneller van herstellen.

High bar versus low bar squat

Bij een low bar squat, helemaal als je deze combineert met een box squat, kun je meer hamstrings activeren, daardoor is de relatieve spierbelasting hoger en duurt het herstel daarom ook langer.

Deadlift versus stiff legged deadlift

Wanneer je de bovenstaande tekst goed hebt begrepen, dan begrijp je dat de stiff legged deadlifts meer belastend zijn voor de hamstrings en je daardoor meer spierpijn zult ervaren (en herstel nodig hebt) voor diezelfde hamstrings.

[fb_button]

Deze artikels vind je misschien ook interessant

Als eerste op de hoogte van nieuwe artikels en schema’s

 

 

By |2017-05-30T11:11:35+00:00juni 18th, 2015|Categories: Sander, Wetenschap|Tags: , |

About the Author:

Sander
Sander Kers is de oprichter en CEO van Diamond Training. Hij heeft zijn Master in Human Movement Sciences gehaald aan de Vrije Universiteit van Amsterdam en is o.a. in het bezit van het exclusieve Certified Strength & Conditioning Specialist (CSCS) diploma. Al bijna 10 jaar staat hij bijna dagelijks onder de stang en zijn levensmotto is om elke dag met meer kennis naar bed te gaan dan waarmee hij is opgestaan. Een kennisbron en vakspecialist tot op het bot!

Leave A Comment

4 × een =