Gym Bible 2 is geschreven met de nuchtere gedachte om een afgetraind lichaam te krijgen zonder spiermassa te verliezen. Inclusief het zo nu en dan écht mens kunnen zijn (weekend en feestjes). Aangezien er in 2011 zo’n 70.000 ‘dieetboeken’ en voedingsboeken op amazon stonden kun je een bepaalde methode niet echt uniek noemen. De meeste methoden zijn een afleiding van een afleiding van een afleiding. Maar gelukkig zijn er vele manieren om aan een goed afgetraind lichaam te werken. Naar mijn mening slaan helaas te veel ‘dieetboeken’ de plank mis door extreem door te slaan in een bepaald ‘iets’. Koolhydraat arm, vet arm, oerdieet, et cetera. De titel bekt vaak goed, klinkt ongelooflijk en extremen zijn vaak makkelijk vol te houden… voor even. Maar daar gaat dit artikel niet over. Dit artikel gaat over variabel cyclisch cutten, dé manier om droger te worden en je spiermassa te behouden. De complete aanpak staat in Gym Bible 2.

VARIABEL CYCLISCH CUTTEN – DIAMOND DIEET

De uitgangspunten van de strategie in Gym Bible 2 zijn simpel. Zo veel mogelijk spiermassa behouden, geleidelijk afvallen, makkelijk vol te houden en zonder jojo effect. Kortom, werken aan een afgetraind lichaam, zonder mythen! Een strategie die werkt voor wedstrijdatleten en vooral voor iedereen zoals jij en ik. Sterker nog, een strategie die toepasbaar is voor bijna iedereen. Des te strenger je bent, des te meer/sneller resultaat. Maar er wordt ook rekening gehouden met ‘slechte weekenden’. Je kunt er lang en kort over praten, maar de koning van het afvallen is en blijft de energiebalans. Je valt af wanneer deze negatief is (er gaan meer kcal uit dan dat er binnen komen) en je komt aan wanneer de balans positief uitvalt. Negatief is dus positief als je wilt afvallen. Daarnaast wil je jouw huidige spiermassa behouden. Iedereen denkt dat dit al gebeurt als er voldoende eiwitten worden geconsumeerd. Echter, zonder een hoge glycogeenvoorraad in de spiercellen is de prikkel voor spiergroei op zijn zachtst gezegd: zwak. Daarnaast zul je door het onderhouden van de glycogeen voorraad nooit last hebben van de ‘vochttruc’, die maar al te graag weerlegd is in Gym Bible 2. Je verliest echte vetkilo’s en behoud (zoveel mogelijk) spiermassa! Alleen zo krijg je een mooi en gespierd fysiek.

Lees hier waarom je het beste kunt trainen voor spiermassa als je wilt afvallen.

MISLEID HET LICHAAM, MAAR BEDRIEG HAAR NIET

De hoofdgedachte is om het lichaam te misleiden, zonder te bedriegen. Want zo blijft ze je goed gezind. Dit houdt in dat je geleidelijk wilt afvallen door een combinatie van minder/gezonder eten en (meer) sporten. Je begint rustig (2 cutdagen) en met net zoveel trainingsdagen als nu. Zodat je iedere keer dat je lichaam op een ‘plateau’ komt het programma kunt bijschaven (meer cutdagen en/of intensiever/meer sporten). Het plan bestaat uit kcal ‘lage’ dagen (cutdagen) en normale kcal dagen (onderhoudsdagen), op deze manier val je geleidelijk af, is het makkelijk vol te houden en keert het lichaam zich niet tegen je. De macro verdeling is uiteraard verschillend op de cut- en onderhoudsdag. Voorbeeld: wat zal je lichaam eerder willen verbranden als je iedere dag bijvoorbeeld slechts 1000 kcal binnenkrijgt, vetten of spieren? Met daarbij de kennis dat je lichaam vooral bezig is om morgen en overmorgen te halen. Dan zullen spieren de voornaamste keuze zijn. Aangezien spieren energie ‘kosten’ en vetten economisch zijn (kosten niets en geven veel energie per eenheid product). Dat wil je dus niet! En dat staan we dus ook niet toe.

Kies hier uit alle trainingsschema’s voor afvallen

NUCHTER EN MYTHEN-VRIJ DOE-HET-ZELF-BOEK, INCLUSIEF INSTRUCTIE VIDEO’S

Het is onmogelijk om een heel boek samen te vatten in een kort artikel. De tweede Gym Bible geeft je alle handvatten om mythen-vrij te werken aan een afgetraind lichaam. Omdat we deze methode al jarenlang toepassen geven we in het boek antwoord op bijna iedere vraag die je zou kunnen stellen. Zodat je geheel zelfstandig aan de slag kunt. Inclusief alle berekeningen (en als je niet van rekenen houdt ook jouw persoonlijke antwoorden/start schema’s) zodat je eventueel ook anderen goed kunt helpen. Het boek is rijk aan 14 voedingsschema’s, 8 trainingsschema’s en instructievideo’s van alle oefeningen. Daarnaast is het boek arm in mythen, hypes en fabels. Je leert hoe het lichaam werkt en waarom het wel of niet afvalt. Inclusief het gegeven dat er natuurlijk altijd uitzonderingen op de regel bestaan, maar ook dat de uitzonderingen in de hele, hele grote minderheid zijn. Kortom, de gehele blauwdruk hoe we bij Diamond Training doorgaans iemand van een ruwe steen in een stralende diamant veranderen! Heel veel succes met variabel cyclisch cutten en het krijgen van een scherp lichaam!

MEER ARTIKELEN

HOME FOR POWERHOUSES, JOIN THE TEAM!